Skip to main content

Dai Bih In - ESTUDI



CAPÇALERA

És molt difícil saber per on començar quan desconeixem el punt d'inici de la composició. Taques, línies i esgarrapades que emergeixen des d'una única font d'inspiració amb l’objectiu de submergir-nos en un llenguatge simbòlic utilitzat com a via d'expressió. On és el primer traç... i l'últim? Gargots ordenats o desordenats? L'òptica de l'espectador acabarà determinant-ho però, en el fons, és indiferent. Així és la pintura de sensacions. Els traços estimulen la imaginació i evoquen un pensament espiritual: pensament en veu baixa, pensament en la foscor. 

Per entendre aquest tipus d'art contemporani cal percebre les emocions que l'artista projecta en un paper creat per ell mateix. Tot plegat, constitueix un estil vibrant que no deixa indiferent a qui se'l mira. Enmig d'un núvol caòtic, l'harmonia i l'elegància doten l'obra d'un valor singular i intrínsec.

 

ESCRIT

És inevitable no fixar la nostra primera mirada a l'esquitxada negra, probablement, realitzada amb un esprai o mitjançant una pistola aerogràfica. Més amunt, un núvol actua com una veladura i permet visualitzar, entre la taca boirosa, una tímida circumferència que insinua un clar estat de neguit, accentuat per la part segmentada del cercle que s'amaga darrere del bromall. Pensaments de recança i d’inquietud. És aquest el teu estat d’ànim? Qui ho sap... Són només sensacions.

Del bromós núvol, en regalima una accentuada línia negra, densa, marcada cap avall. No és uniforme i la textura del paper, creada pel mateix artista, li fa de peculiar embolcall. Segons Dai Bih: “El paper pot expressar els meus pensaments i dues dècades de camí recorregut.” I afirma que: “Les nostres obres es creen a partir de la nostra pròpia filosofia i per tal de produir les nostres pròpies obres.”  Així, no considera el paper únicament com la base de les seves obres sinó que, la pintura impresa sobre aquest suport fet de materials reciclats, també contribueix a transmetre diferents sensacions. El procés de fabricació manual, doncs, mostra vàries textures i alhora transmet unes emocions directes entre el paper i el món extern. El considerable espai, aparentment buit, que l’autor reserva a la part inferior d’obra i on només s'hi aprecia el gravat d’una línia, presenta una clara similitud amb la ratlla traçada a la part superior. Això dota la pintura d'un valor únic que, en conjunció amb el paper, i amb personalitat pròpia, condueix a l’emoció de l’espectador.

Dai Bih es presenta com un clar exponent de la pintura de sensacions. Trist i fred, confós i brusquejat... qui no s'ha sentit aïllat com ell en alguna etapa de la seva vida? I com a resposta: un núvol de pensaments. Pensaments enfosquits i borrosos, com la fosca aura que envolta el seu confinament; llòbrec, tètric núvol de la seva solitud. La melangia s’apropia de la seva ànima pictòrica. Però, en contraposició amb la grisor, sorprèn la presència d’una estrella daurada de quatre puntes, que ressalta associada a la llum del sol, que guia i equilibra la ment, que allunya la por. Una possible escletxa de llum que il·lumina el final d’un camí incert.

A més, els gargots i les ratllades pronunciades contribueixen a  embellir la pintura, a distingir-la. Hi apareixen com una composició de gestos ferms que revelen l'aïllament d'un ésser humà. Qui sap... Podria tractar-se de la solitud que patí el mateix autor durant els seus primers anys a Espanya? Aquesta agosarada interpretació situaria l'obra al 1975, quan Dai Bih portava una vida errant, just abans d'establir-se en un poblet de la província de Girona, Llers, que li serví d'exili i que va ser font d'inspiració de nombroses peces d’art.

L’Art contemporani d’un artista que no tarda gaire a guanyar la simpatia d’un poble gironí. Aviat s’estableix la connexió entre les seves obres i la gent de la nostra terra. Ell sovint deia que els professors d’allà i els d’aquí s’assemblaven molt. Potser, al final d’un llarg camí, és on acaba trobant el seu lloc. Però, sens dubte, la vida nòmada li proporciona una de les seves millors collites artístiques. En aquest sentit, sorprèn la clara analogia entre la seva obra i la coneguda cançó del grup musical gironí Sopa de Cabra: “Camins”; “Camins, que ara s’esvaeixen, camins que hem de fer sols, camins vora les estrelles... Mai no és massa tard per tornar a començar”. Una línia negra densa que simbolitza el camí d’un llarg recorregut.

L’art d’aquest artista oscil·la entre dues cultures ben diferenciades, l’oriental i l’occidental. Malgrat que aquí es sent com a casa, Dai Bih mai oblida les seves arrels. I, per tant, mai deixa de sentir-se com un estranger més en aquest país. Com a pintor d’art contemporani, i amb una ment oberta, absorbeix la cultura estrangera amb naturalitat. De fet, en aquest quadre s’hi aprecia la influència del surrealisme i de l’expressionisme abstracte de grans pintors catalans com Antoni Tàpies, Joan Miró o Salvador Dalí.

Dai Bih, com dèiem, aconsegueix captivar el públic i no deixar-lo indiferent. L’espectador, davant la seva pintura, s’omple d’infinites qüestions i s’enamora de l’obra. A la vegada, és seduït per un estil subjectiu: la pintura de sensacions.


Hien Cao






Comments

Popular posts from this blog

'Screen Handprint' project - Research & Drawings

Research - Drawings Drawings of roof and plants for the Screen Handprint project. pencil drawing pencil drawing ink drawing ink drawing ink drawing charcoal drawing charcoal drawing charcoal drawing gouache painting stencil collage and painting print on paper print on paper print on paper charcoal print on paper print on paper print on paper print on paper researching and drawing researching and drawing All photos are Hien own work selecting cloth dying cloth weaving choosing threads

'Screen Handprint' project printed on cloth

All prints are Hien own work Screen handprint, 4 colours

AIRBRUSH - early works